Inleiding Agile IT in een niet-Agile organisatie.
Agile werken kent vele bewezen benefits voor een organisatie, zeker binnen een IT omgeving. De IT-afdeling is regelmatig een van de eerste onderdelen van een organisatie die overgaat op een vorm van Agile werken. Zo worden projecten via SCRUM opgepakt en werkt de Servicedesk bijvoorbeeld via KanBan om de eerste lijn meldingen op te pakken. Binnen de afdeling zelf kan dit efficiëntie opleveren door vaker waarde te leveren aan de interne klanten. Echter is het voor het leveren van waarde belangrijk dat stakeholders goed aangesloten zijn binnen de Agile processen en, op zijn minst, de basis moeten begrijpen van de inhoud. Hoe bereik je dat?
We hebben verschillende essentiële factoren geïdentificeerd die bijdragen aan het als afdeling Agile kunnen opereren in een niet-Agile organisatie. Bij toepassing van deze factoren is de kans op het realiseren van de gestelde doelen en te bereiken benefits groter maar dit vraagt van zowel de Agile afdeling als van de rest van de organisatie aanpassingsvermogen en bereidwilligheid. Een essentieel onderdeel voor elke afdeling/organisatie die Agile werkt is eigenaarschap. Ook binnen de niet-Agile organisatie dient eigenaarschap genomen te worden om de afdeling die wel Agile werkt succesvol te kunnen maken.
Eigenaarschap is essentieel voor succesvol Agile werken
Waarom je als IT afdeling Agile wilt werken.
Voorspelbaarheid
Snellere ROI
Meer klantwaarde
Vermindering van risico's
Meer motivatie
Sneller waarde leveren
Het juiste doen
Efficiënter werken
De benefits voor een organisatie van Agile werken zijn al lang en breed (en ook heel vaak) beschreven, in de opsomming staan er verschillende benoemd. Wat belangrijk is om te benoemen is dat niet alleen de organisatie voordelen heeft aan Agile werken maar dat in de praktijk vaak blijkt dat de teams die Agile werken hiervan gemotiveerd raken.
Werken binnen een IT afdeling, als beheerder of developer, is werken binnen een afdeling waar veel prestatiedruk ligt, van 10 verschillende kanten tijd gevraagd wordt en waar er vaak ad-hoc activiteiten naar voren komen. Dat doet wat met mensen en Agile kent verschillende methodieken die kunnen helpen met het in control komen. Onder andere KanBan en SCRUM kunnen helpen grip te krijgen op de inzet van resources en inzicht creëren in de opkomende activiteiten.
De essentiële factoren die bijdragen aan succes.
Om succesvol te kunnen opereren als Agile IT-afdeling binnen een niet-Agile organisatie zijn er verschillende essentiële factoren die bijdragen aan het succes. Dit zijn kritische factoren die niet alleen gericht zijn op de IT-afdeling zelf maar ook op wat benodigd is binnen de rest van de organisatie. Ook als de rest van de organisatie niet Agile werkt is het noodzakelijk dat de organisatie bijdraagt aan de methodiek van de IT-afdeling. Zonder die bijdrage van de organisatie, als interne klant, is het vrijwel niet mogelijk om succesvol Agile te werken.
KENNIS
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat niet alleen de IT-afdeling die Agile gaat werken weet wat dit inhoud. Het is van belang dat ook de rest van de organisatie weet wat het betekent dat hun IT-afdeling via die methodiek werkt. Alleen dan kan er samenwerking ontstaan tussen de Agile werkende afdeling en de niet-Agile werkende organisatie. Ook maakt het al hebben van kennis binnen de organisatie het eenvoudiger om op een later moment te schalen met Agile, men weet immers al wat Agile werken inhoud.
POSITIONERING
De positionering van de Agile werkende IT-afdeling is van nog hoger belang dan wanneer deze niet Agile werkt. Door een goede positionering binnen de organisatie, als Agile werkende IT-afdeling, is eenvoudiger te identificeren hoe de processen ingericht zijn en hoe ze ingericht horen te zijn. Ook bestaat er geen onduidelijkheid over rol van de afdeling in de organisatie en de diensten die wel, of niet, geleverd worden. Door een goede positionering voorkom je discussies die niet bijdragen aan het werken als Agile afdeling.
EIGENAARSCHAP
Eigenaarschap is essentieel binnen het Agile werken. Binnen IT-projecten komt het bijvoorbeeld regelmatig voor dat de opdrachtgever binnen de organisatie en niet de IT-afdeling werkt. Het is belangrijk om zijn of haar rol als Opdrachtgever, wat binnen Agile Product Owner is, en de daarbij behorende eigenaarschap goed te borgen. Als eigenaarschap niet genomen wordt is het uitdagend om succesvol een Agile project af te ronden. Hetzelfde geldt voor eigenaarschap van de verstoringen die er zijn, door eigenaarschap ontstaat sturing.
INZICHT
De inzichten die geleverd kunnen worden vanuit Agile projecten is uiteraard anders dan de inzichten die binnen een “regulier” project geleverd kunnen worden. Binnen een dergelijk project wordt er immer voor het hele project vooraf gedefinieerd welke producten er wanneer opgeleverd worden. Dit is binnen Agile anders, per iteratie wordt bepaald wat en wanneer er een (deel)product opgeleverd wordt. Dit betekent dat er op andere variabelen gerapporteerd moet worden. Het is belangrijk de organisatie snel mee te nemen in wat er veranderd m.b.t. de informatiestromen die men gewend is.
Over de auteur
Jeffrey Jansen
Jeffrey is een ervaren SCRUM Master, Agile Coach en Scaling professional. Met zijn ruime ervaring binnen IT-Management en IT-Projectmanagement kent hij de ins en outs van IT afdelingen, vooral binnen de (semi)overheid.
Jeffrey zorgt voor verbintenis en commitment binnen teams en motiveert de delivery mentaliteit. Hierdoor ligt er binnen zijn teams een sterke focus op resultaat.